perjantai 2. lokakuuta 2009

Luettavaa - Att läsa


Huomenta kaikille! Gomorgon alla!

Taas alkaa olla takana yksi työntäyteinen viikko. Ja nyt viikonloppuna ladataan akkuja. Ajattelin tehdä niin tutustumalla pariin kirjaan.
Och så bakom oss ännu en vecka fullt med arbete. Och nu under helgen ska det kopplas av genom att titta igenom ett pr böcker.



Vaikken ole erityisen uskonnollinen, ajattelin kuitenkin vilkaista tuota kasan päällimäistä. Ihan vain selvittääkseni selviääkö nykyajan ihminen vanhanaikaisista kirjaimista.
Även om jag inte är speciellt religös tänkte jag ge mig in på den religösa boken som ligger överst i högen. Bara för att se om en modern människa klarar av de gamla bokstäverna.

Kirja on painettu Werner Söderströmin painossa vuonna 1890. Muutama vuosikymmen myöhemmin meni nuori isoäitini töihin juuri tuohon kirjapainoon.
Boken är tryckt år 1890 på Werner Söderström i Borgå. Ett par decennier senare började min unga mormor arbeta vid samma bokförlag just i Borgå.




Isoäidiltäni olen saanut kasan toisen kirjan. Sitä onkin luettu ahkeraan, sillä selkä on rikki. Mummo sanoi usein että herrasmies menee aina rapuissa ennen naista. Nyt selvitän mitä muuta kuului hyviin seuratapoihin vuonna 1947.
Av mormor har jag fått den andra boken i högen, den handlar om etiketten. Den är så pass välläst att ryggen har gått sönder. Mormor sa ofta att en artig man går alltid före damen i trappen. Nu ska jag ta reda på vilka andra regler ingick i etiketten år 1947.

Kaunista viikonloppua! 
Ha en skön helg!

5 kommenttia:

Nicole kirjoitti...

Intressanta böcker! Det är roligt att läsa gamla böcker om vett o etikett, tänk så tiderna har ändrats.
Ha en skön helg!

Mia kirjoitti...

Så fina glasögon och gamla böcker är ju en skatt, jag har en gammal kokbok efter mormor, tycker det är så kul att bara bläddra i den, jag kommer nog aldrig att laga sköldpadds soppa, men visst låter det lyxigt.

Bea kirjoitti...

Att läsa gammal skrift är inte riktigt lätt, men det går med lite övning :)
Jag har en mycket gammal Bibel med gotisk stil och brukar ibland drista mig att försöka tyda texten.
Ja du, vett och etikett...det lever kanske inte riktigt kvar som förr, men visst bör man ha lite i bagaget ;)
Trevlig helg! /Bea

Marge kirjoitti...

Hei!

Onpas mielenkiintoisia kirjoja!!
Saitkos selvää?;D
Ajattele, isoäitisi meni tuonne kirjapainoon siten töihinkin, siinä on sinulla sitten muistoja ja tunnelmaa, kun luet...;)

Nina kirjoitti...

Hei Bea!
Voitit pikkupalkinnon blogini 1-vuotisarvonnassa. Otahan yhteyttä s-postitse, niin pääsen laittamaan postia sinulle! ;)

Ihanat vanhat kirjat sinulla luettavana.