sunnuntai 10. toukokuuta 2009

Päivänvaloon! - Till dagsljus!


Kaunis kiitos ihanista kommenteista edelliseen postaukseen! Innostuin niistä niin, että laitan seuraavan postauksen heti perään...!
Pihamme laajeni joku aika sitten ja kylkiäisena saimme vanhan 1950-luvun mökin. Kun tarkkaan katsot, niin näet sen pilkottavan taustalla. Sillä aikaa kun pähkäilemme mitä sille tekisimme, minä piipahtelen mökin kellarissa kaivamassa framille milloin mitäkin enemmän tai vähemmän tarpeellista. Tarpeelliseksi luetaan varmaankin tämä penkki. Istua sille ei kannata, mutta kesäkukkatelineenä se on mitä mainioin. Ja mikä parhainta, niitä löytyi kaksi!
Vips, kierros juuriharjalla ja mätysuovalla, sitten kerros maalia pintaan ja johan virkistyi ilme. Toivottavasti raikas ulkoilma pitää huolen, että pinta muuttuu pian kivan kuluneeksi. Iso J pyöritteli päätään, kun huomasi etten malttanut edes hioa ennen maalausta. Ei taida ottaa selvää emännän aivotuksista.
Tässä alla miltä komeus näytti kellarista päivän valoon tultuaan, hämähäkinseitteineen päivineen.

Mukavaa alkavaa viikkoa!
Tack snälla för alla härliga kommentarer!
Vårt trädgård blev lite större för ett tag sen, och på köpet fick vi ett 1950-tals hus. Syns på bakgrunden, om du tittar noga. Medan vi går och grubblar över vad vi ska ha huset till, går jag och kräver fram massa skrot i husets källare. Allt mer eller mindre sånt som man absolut måste ha, som du säkert förstår... Som denna lilla trädgådsbänk. Det går nog inte att sitta på den, med som blomsterbord passar den mer än perfekt. Och de var två dessutom!
Hip hej, efter att ha tvättat dem tog jag fram penseln och färgburken. Efter bara en målarrunda ser de ju mkt fräschare ut, tycker jag. Sommarvindrana gör nog ytan snabbt lite mer shabbig, men det är bara önskvärt. Maken skakade på huvudet när han märkte att jag inte ens hade slipat dem...
Trevlig vecka!

3 kommenttia:

Galleri MochB kirjoitti...

Du tycks höra till samma kategori som mej! Gillar att rota i källare och liknande och fynda en massa "skrot"... :O) Ha en bra dag!

Nicole kirjoitti...

Den blev verkligen fräsch! Vi har en liknande, men grön i något uthus. Om jag hinner ska jag nog dra på lite vit färg på den i sommar!
Så härligt du pyntat på pallen också med lyktorna och blomkorgen!!

Nicole kirjoitti...

Hej igen!
Vår trappa är oljad sen tidigare, så vi behöver kanske inte slipa riktigt lika mycket som om vi skulle ha varit tvungna att göra om trappan var målad.
Trappinnarna har vi börjat med och de är svarvade så dem var vi tvungna att slipa för hand, sen dammsög jag dammet och sist torkade jag allt med en fuktig trasa.
Trappstegen (om vi orkar målad em också...) ska vi nog slipa med en slipmaskin. Den vi har har en öppning baktill som man kan koppla till dammsugaren, men vi har aldrig provat om det fungerar. Jag räknar nog med att det blir en hel del dammande och städande (bläh!) så jag drar mig nog för detta projekt...
Ojoj vad det ska bli roligt då det är klart!! Lycka till! ;)